Tuesday, August 11, 2009

Bertemu Janji Allah....


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah, Maha Penyayang....

Alhamdulillah....akhirnya berjaya juga saya mula membaca antara buku-buku koleksi terbaru yang hampir sebulan dibeli....namun, tersimpan buat hiasan saja di atas rak di bilik bacaan....sebenarnya ada lagi yang masih tak dibelek-belek....itulah...mungkin hobi suka membeli saja...

Masa beli, bukan main lagi berkobar-kobar nak baca....tapi, biasa lah depending on "mood"....nak kata sibuk sangat pun....tak juga, tapi faham-faham saja la...hemm....MALAS!!! Geram jugak kadang tu...tak mampu nak lawan nafsu jahat ni...

Ok la....cuma nak berkongsi sedikit antara isikandungan buku ni..
Antara 2 buku ni...sebenarnya baru satu saja yang mampu disentuh setakat hari ni( yang warna coklat tu)...insyaAllah...memandangkan cuti panjang ni..I'll try to finish the other one!!

Antara yang menarik adalah bila saya rasakan huraian yang diberikan mempunyai hubungkait dengan beberapa subjek yang saya ambil sekarang terutama "Tasawwur Islam" dan juga "Pengurusan Pembanguan Islam". Mungkin bagi mereka yang berpendidikan Islam, ia sesuatu yang biasa, namun bagi saya....satu pengisian baru dalam sejarah pendidikan dan bakal kerjaya saya nanti..insyaAllah..

Antara yang nak dikongsi:

"Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu kelak bakal disoal." - Al-Isra' ( 17:36 )


Dari surah Al-Isra' dihuraikan bahawa Allah swt menciptakan manusia sesempurna makhluk dengan anggota lahiriah dari hujung rambut sampai ke hujung kaki, namun di dalam banyak-banyak anggota manusia itu, Allah hanya akan menyoal 3 pancaindera sahaja iaitu telinga, mata dan hati. Ketiga-tiga anggota tersebut merupakan anggota yang memainkan peranan paling penting dalam perlaksanaan segala tanggungjawab yang diamanahkan oleh Allah sedangkan anggota-anggota lain adalah pelengkap sebagai pembantu di dalam segala perlaksanaan.

Bila membaca huraian ini, saya terfikir sejenak, bagaimanakah kesemua anggota tersebut berfungsi dalam usaha untuk cuba membangunkan dan menguruskan diri kita sebagai khalifah Allah di muka bumi ini sebelum kita membangunkan satu organisasi yang jauh lebih kompleks? Masa tu saya terfikir diri saya lah....yang punya banyak kekurangan( tapi bila teringat tazkirah Prof. Syukri tentang "sifat buruk sangka"...saya pujuk hati..."tak...Allah dah beri banyak kelebihan sebenarnya, tapi terlepas pandang...kena improve mana yang tak betul...").

Berbalik pada huraian tadi, saya kira, melalui pendekatan subjek yang diterapkan oleh ISDEV, ia banyak membantu pemahaman saya..mungkin sebelum ini hanya membaca dan melihat huraian secara "surface" sahaja....tapi kali ini...bila membaca, terasa lebih terkesan di dalam jiwa saya...alhamdulillah berkat sentuhan teknik pembelajaran "hati ke hati" ISDEV, berjaya membuat saya bangun semula untuk meneruskan perjuangan dalam menuntut ilmu...dan mengorak langkah ke alam kerjaya baru saya nanti insyaAllah...

Ya...saya mula menilai...sejauh manakah saya mengaplikasikan sifat pendengar telinga saya?? Sejauh manakah pula saya merenung segala kejadian dan ayat-ayat Allah melalui sifat pelihat mata saya??? Dan bagaimana pula saya menggunakan hati iaitu anugerah Allah yang paling bernilai yang merangsang akal untuk berfikir, samada memikirkan persiapan untuk kehidupan yang abadi kelak???

Jadi...saya berharap nilaian-nilaian tadi mampu menjadi titik tolak kepada perubahan kerangka "pembangunan dan pengurusan" diri sebagai persiapan kita untuk berjuang melaksanakan amanah Allah dan seterusnya mengorak langkah untuk bertemu janji Allah... insyaAllah...

Semoga kita sentiasa dirahmati Allah...

Wassalam

No comments:

Post a Comment