Wednesday, January 6, 2010

Yakin, Sabar dan Syukur Kunci Kejayaan


Sesungguhnya di dalam Islam, apabila menyentuh bab aqidah, perkara yang paling penting dan diberi penekanan adalah keyakinan. Meyakini dengan sepenuhnya di dalam hati akan kewujudan Allah dan sifat-sifatNya tanpa ragu serta yakin sepenuhnya akan rukun iman yang enam. Itu sahaja tidak lengkap tanpa dibuktikan melalui perlaksanaan rukun Islam yang lima...tanda keyakinan kita kepada yang Maha Memiliki segala sesuatu. Ini semua adalah tonggak kepada pengukuhan keimanan bagi seseorang muslim di dalam mendapatkan keredhaan Allah dan seterusnya mencapai nikmat kejayaan yang hakiki.

Begitu juga di dalam kehidupan.....bagi mencapai kejayaan di dalam apa jua perkara, kuncinya adalah keyakinan.....ragu-ragu dan was-was adalah tipu daya syaitan semata-mata yang cuba melemahkan dan menjatuhkan anak Adam....Hadapilah segala dugaan dan ujian dengan penuh kesabaran. Terimalah segala ketentuanNya dan yakin bahawa itulah yang terbaik yang telah ditentukan.

Seandainya gagal, ingatlah pesanan Allah agar jangan mudah berputus asa di atas rahmatNya. Sujud dan mohonlah padaNya, sesungguhnya hanya padaNya tempat kita meminta dan memohon pertolongan....Namun, jika diberi kejayaan, sujudlah dan syukurlah akan segala nikmatNya...sesungguhnya bersyukur itu perkara yang paling sukar dilakukan berbanding bersabar......Maka bersyukurlah di dalam hati, bersyukur dengan lisan dan bersyukurlah dengan perbuatan...mudah-mudahan ditambahkan nikmat dan diberikan kejayaan. Sesungguhnya, mereka yang berjaya itu adalah mereka yang diberi hidayahNya. Dan ingatlah....andaikata kufur, azab Allah itu amat keras.....

Wabillahi taufiq wal hidayah..



No comments:

Post a Comment