Monday, August 31, 2009

Kenapa ISDEV????

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah, Maha Mengasihani....

Penghujung 2008 merupakan saat yang penuh dengan pelbagai catatan di dalam karier hidupku....manakan tidak, saat ketika pelbagai beban tugas baruku mula menimbun setelah aku telah dipertanggungjawabkan untuk membangunkan QMS( Quality Management System ) di syarikat baru yang juga di bawah induk yang sama dengan syarikat aku bekerja. Tapi, alhamdulillah akhirnya aku berjaya juga melaksanakan tugas tersebut bersama-sama dengan rakan-rakanku yang lain...apa-apapun, berkat doa rakan-rakan dan keluarga yang tidak putus-putus memberi sokongan moral dalam karierku...especially Ayu dan Suzana...jazakallah to both of you....

Berbalik kepada rentetan kisah 2008 tadi...ketika itu, pihak pengurusan syarikat tempat aku memerah keringat selama hampir 11 tahun telah mengumumkan tawaran terbuka skim"Voluntary Separation Scheme( VSS )" kepada semua kakitangan pengurusan dan bukan pengurusan bagi sesiapa yang berminat....Inilah masa yang memang ditunggu-tunggu sebenarnya... setelah dua kali permohonan dibuat pada tahun-tahun sebelumnya tidak berjaya( tak ingat pulak tahunnya...tapi tawaran pada penghujung 2008 adalah kali yang ke-3 ). Alasan kenapa ditolak...biasalah..."We still need you...", itulah alasan yang diberi oleh ketua jabatanku. Jadi, aku pun diam saja tanpa membantah...matlamat nak sambung belajar pun terkubur...

Namun, berbeza dengan kali ini( penghujung 2008 ), aku memilih untuk tetap meminta supaya pemohonanku diluluskan. Tidak dinafikan, sebelum aku membuat kata putus untuk memohon skim ini, macam-macam bermain di fikiran...sayang nak tinggal pekerjaan ni lah...dan yang paling terfikir, macam mana nanti bila "short of income"??? Ahhh....pening juga sebenarnya nak buat keputusan yang agak berat bila dah banyak komitment....banyak pertimbangan perlu dibuat sebenarnya..apa pun...Islam itu memang indah....ada cara penyelesaian bila berada dipersimpangan yang belum tentu arah tujunya....dan belum tentu kalau apa yang kita pilih itu terbaik untuk kita atau tidak...jadi, akhirnya aku mengambil inisiatif untuk menunaikan solat isktikarah dan hajat beberapa kali agar diberi petunjuk oleh Allah...

Alhamdulillah...setelah beberapa kali bersolat dan memohon pada Yang Lebih Mengetahui, terasa diri ini diberi kelapangan...kalau sebelum ini seperti berbelah bahagi, tapi kali ini lain sekali...ya, itulah jawapan yang pasti...insyaAllah, Allah lebih mengetahui yang terbaik untuk kita.....andai apa yang berlaku kelak...itulah ujian buat diriku.....harapanku hanyalah satu... agar Allah membuka jalan untuk aku mendekatkan diriku kepadaNYA....

Sementara menunggu keputusan permohonan VSS tersebut, aku pun memulakan aktiviti mencari bidang pengajian yang dihajati...hampir kesemua fakulti pengurusan universiti-universiti tempatan aku layari untuk mencari kursus yang dirasakan sesuai.....yang berlandaskan Islam..."Islamic Management" itulah hajatku sebenarnya dan itulah yang menjadi kata kunci ketika carian dibuat di dalam "Yahoo Search".....Akhirnya, semasa carian dibuat, dengan izin Allah, aku terpaut pada blog Dr. Sukainah dan ISDEV news....entah macam mana, terasa amat tertarik ketika membaca kebanyakan posting Dr. Sukainah dan kejayaan beliau bersama ISDEV...begitu juga bila terbaca program-program Islami yang dijalankan ISDEV yang agak berlainan dengan universiti-universiti tempatan yang lain.....

Akhirnya aku pun memohon untuk menyertai ISDEV...disamping permohonan di dua lagi universiti tempatan( just in case kalau tak dapat tempat di ISDEV ). Walaupun aku mendapat tempat lebih awal di dua lagi universiti di utara semenanjung..namun, Allah telah memberi ruang untuk aku menyertai keluarga ISDEV...Alhamdulillah syukur, kini aku telah menjadi sebahagian daripada keluarga ISDEV selepas meninggalkan jawatan di salah sebuah syarikat di Kulim Hi-Tech.......semoga Allah memberi aku kekuatan dan semangat untuk meneruskan perjuangan ini setelah perjuangan yang tidak seberapa ketika di alam pekerjaan sebelum ini.....

Sekian...wassalam.

Nota: Foto-foto kenangan ....QA Dept...Kulim Hi-Tech

















Some of QA Dept. members( Top left was my big boss )

















My colleagues from left : TY Khor, Ayu, MC Lim, WL Neoh( my section manager for QMS )
& me

2 comments:

  1. Salam ziarah
    entry yang menyentuh hati saya
    benarlah, dalam apa jua keputusan
    memohon petunjukNya adalah sebaik-baiknya
    semoga Allah memudahkan urusan..

    ReplyDelete
  2. Wa'alaikumsalam wbt.

    Alhamdulillah dan terima kasih banyak atas komen tersebut. Ya, keputusan Allah itu terlebih baik dalam segala-galanya walaupun dari sekecil-kecil urusan.

    ReplyDelete