Tuesday, August 11, 2009

Laksa Oh Laksa!

Saya memang "hantu laksa"....biar ke mana pun, biasanya laksa menjadi kemestian...dalam banyak-banyak laksa...laksa utara lah yang paling digemari...kadang tu sampai ke tahap "pecah air liur" bila teringat laksa. So, bila jadi macam tu...memang kena cari laksa juga untuk hilangkan kempunan.

Dulu masa di Florida pun macam tu...mula-mula sampai, memang terpaksa tahan ketagihan laksa...tapi alhamdulillah, tak lama lepas tu jumpa "oriental store" - kedai runcit yang jual barang makanan Asia..mula la saya dan rakan-rakan mereka kuah laksa daripada ikan sardin dalam tin...dan laksanya pulak agak lain...jernih ala-ala jelly( laksa dari Thai rasanya )...tapi tak pa...janji macam laksa juga..( teringat macam Prof. Syukri cerita buat kari masa beliau di UK dulu...kena kreatif sebab bahan agak terhad dan mahal pulak tu ...tapi itulah nilai pengalaman di tempat orang yang mungkin sukar dilupakan...).

Itu cerita laksa di Florida...tapi yang ni lain pulak...

Nak dijadikan cerita, masa balik dari kelas pada hari Khamis baru-baru ni.....sampai saja atas jambatan Pulau Pinang, tengok-tengok trafik slow sangat.....aduh....jam lagi!!! Ni la masalahnya bila mai Penang..Dulu masa kerja di Kulim, tak la experience macam ni...anyway, seronok juga sebenarnya bila drive dalam keadaan macam ni...mencabar kesabaran...:)

Lama juga terkandas kat atas jambatan tu.....Time tu la mula rasa mengantuk sangat....terasa macam lali jer...tapi bertahan juga sebab kena hati-hati memandangkan kenderaan sesak di kiri dan kanan( saya suka berada di lane tengah )...masa tu jam di tangan menunjukkan hampir jam 1 petang....sambil mendengar alunan asma al-husna yang di bawa oleh Dr. Ary Ginanjar( yang biasa kat astro tu... ) sempat lagi terfikir apa nak makan untuk berbuka puasa petang nanti....terus teringat laksa..!!!

Laksa lagi...dua hari lepas dah makan laksa kak Ani( laksa favorite saya - gerai dekat dengan Sekolah Badlishah Kulim...)..sebelum ni pulak dah makan laksa Mak Long...minggu sebelum tu dah makan laksa Hutan Kampong( yang dieksport dari Alor Setar...sepupu beli masa pi kursus kat sana ).....hah...laksa Telok Kecai belum lagi...teringinnya...terus teringat sepupu yang baru saja ke Alor Setar lagi pagi tadi sebelum saya ke kelas...tapi malas la pulak nak minta dia belikan sebab macam menyusahkan saja...orang pun letih berkursus...tentu nak terus balik...

Akhirnya hampir jam 2.30ptg baru saya tiba di rumah, walaupun kebiasaan cuma mengambil masa hanya 30min perjalanan sehala dari USM ke rumah atau sebaliknya. Sampai saja di rumah, terus solat, mengemas dapur dan sempat juga lelap seketika...

Itulah....kalau rezeki, tak ke mana...petang tu sebelum waktu berbuka, sepupu saya datang membawa buah tangan dari Alor Setar...rupa-rupanya laksa Telok Kecai!!!

Ya, Allah....baru saja terlintas...tanpa diduga....Allah telah mengirimkan lintasan hati saya kepada sepupu untuk hilangkan kempunan saya tu....Subhanallah...Sesungguhnya Allah Maha Pemberi...tak pernah menghampakan...rasa amat terharu sekali...

Ni lah laksa tu yang menjadi antara juadah berbuka saya pada hari itu...Alhamdulillah!

No comments:

Post a Comment