Monday, August 3, 2009

Di Sebalik Isra' dan Mikraj...




Alhamdulillah syukur...dapat juga menghadirkan diri ke ceramah sempena Isra' & Mikraj kali ni di Dataran Majlis Bandaran Kulim malam ni...walaupun sessi ceramah tadi bermula agak lambat dari yang dijadualkan( actually start jam 8.00 malam; tapi ceramah mula dekat jam 10.30malam )...namun syukur masih mampu bertahan sehingga jam 11.30mlm...mulanya tadi dah terasa letih sangat sebab petang tadi ada aktiviti merumput depan rumah( dah lama tak buat aktiviti macam ni sebenarnya...)

Berbalik pada ceramah tadi....bertajuk "Perubahan ke Arah Ketaqwaan"...satu tajuk yang agak menarik dikupas oleh Ustazah Dato' Siti Norbahyah Mahmood....walaupun masa terhad, namun pengisian yang padat.

3 Kepentingan yang perlu diingat oleh umat Islam tentang Isra' & Mikraj:
(1) Isra' dan Mikraj membuktikan kebesaran Allah di mana Nabi Muhammad s.a.w berjalan
dengan Malaikat Jibril( mempuyai 1200 sayap ); namun 1 sayap Malaikat Israfil = 1200
sayap Jibril; 8 malaikat yang dipertanggungjawabkan untuk menanggung arasy di mana 1
sayap masing-masing = 1200 sayap Israfil( bayangkanlah betapa besarnya dan hebatnya
Sang Pencipta!!! Allah Maha Besar ); begitu juga kenderaan buraq yang dikatakan berkelajuan 300,000km/saat..( buraq berasal daripada perkataan "barq" yang bermaksud kilat ).

2) Penapisan iman - amanah, benar dan jujur( keikhlasan dan keyakinan kita dalam menerima
ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w ).

3) Pengajaran-pengajaran tentang nikmat syurga dan azab neraka diperlihatkan kepada
Nabi Muhammad s.a.w. termasuk usia dunia yang sangat tua, solat 50 waktu dikurangkan kepada 5 waktu, anak sebagai amanah kepada kedua ibubapa perlu dididik ke jalan yang diredhai sebagai persediaan jalan ke syurga.

Satu lagi yang menarik...perasmian ceramah perdana ini telah dilakukan oleh Menteri Besar Kedah..antara pesanan yang beliau tekankan berulang kali di dalam ucapannya adalah kepentingan solat dan menutup aurat....beliau menyeru dan berpesan agar seluruh rakyat Kedah yang beragama Islam tetap dalam mendirikan solat, mempertingkatkan ibadat dan memelihara aurat kerana ini merupakan tanggungjawab dalam memimpin.

Sebelum tirai penutup berlabuh...."Sinarilah rumah dengan solat berjemaah dan tilawatul Quran serta jagalah hubungan kita dengan Allah dan sesama manusia...." ; semoga kita sentiasa di dalam rahmat Allah selalu...AMIN..

No comments:

Post a Comment